måndag 27 april 2009

Karljohansoffa


I torsdags blev jag så klar med de många plymåerna till uterummet. De blev jättebra och kunden verkade nöjd. I helgen fick jag in nästa möbel som är den här tre meter långa soffan som jag berättade om i ett tidigare inlägg. Den ser inte så stor ut på bild, men den tar faktiskt upp större delen av verkstaden och jag fick hänga ut genom fönstret för att kunna ta en bild på hela soffan. Nu är ju inte verkstaden så jättestor, men ändå...Som ni kanske ser så är soffsitsen lite nersjunken. Jag ska ta av all stoppning och spänna ny sadelgjord. Stoppningen är i så pass bra skick så den använder jag igen. Tyget som kunden har valt är ett svart bomull/lintyg. Det tror jag kommer att bli jättebra. Bild på färdig soffa kommer inom kort.
Så här ser min verkstad ut utifrån. Förr i tiden var det en bostad. Den bestod av två rum och det måste ha varit jättekallt att bo där. De hade i och för sig en vedspis i ena rummet och en kakelugn i det andra, men när vi renoverade rummen så fanns det knappt någon isolering i väggarna. Vårat bostadshus är från 1905 och jag kan tänka mig att "ladan" är från samma tidpunkt. Bakom tapeterna i verkstaden fann vi tidningar på väggen som med stora rubriker berättade om en stor fartygsolycka på Atlanten. Tidningen var från 1912 och det måste ju ha handlat om Titanic.


Nu har min Välkommenstol fått ny klädsel i form av lite taklök. När den står ute har jag öppet. Välkommen att titta in!

2 kommentarer:

  1. Det skulle vara intressant att få se huset som ni bor i. Är det möjligt?

    SvaraRadera
  2. Jo visst kan jag lägga in bilder på det. Jag måste bara städa lite först ;)
    Mvh Sofia

    SvaraRadera