tisdag 22 september 2009

Östgötastolen



Här är en Östgötastol som jag klädde om i veckan. Östgöta stolen är en stol i Karljohanstil som har tillverkats av olika bysnickare i länet sedan 18oo-talet. Det är en enkel, nätt stol i björk som finns i många varianter. Det kariktäristiska korset i ryggen ska föreställa två sädeskärvar. Ovanför korset kan det finnas 4 eller 5 stavar eller inga alls. På en del stolar har stavarna en halvmåneformad utsmyckning. Oftast har Östgötastolen inte en klädd sits utan en vanlig träsits som på en del stolar är målad i svart.
Det nya tyget är ett bomull/lin tyg som jag har visat förut här på bloggen. Här i en fin brun färg.






Det var svårt att hitta ett bisband som passade till det bruna tyget, men till slut hittade jag ett hos Folckers snörmakerier i Stockholm. Visst blev det bra.





























Kunden har flera stycken stolar som ska stå i olika rum. De ska kläs i par i samma sorts tyg fast i olika färg. Här är det gröna tyget.
















Ett bisband som matchar fint.













Här är min egen östgötastol som Birger Helgesson ifrån Motala har gjort. Här ser ni att stavarna i ryggbrickan saknas. Det roliga med östgötastolen är att nästan varje snickare har sin variant och tycker att det är den rätta. Östgötabordet har en snickare från Borensberg gjort. Han är tyvärr inte verksam längre. Jag vet att Roths Snickeri (www.roths-snickeri.se) i Kisa tillverkar ett Östgötabord.












Här har jag gjort ett löstagbart överdrag med en dyna inunder till stolen för att skydda sitsen, men också för att få sitta lite mjukare.
















Här är en bild som jag har fått ifrån Östgöta Hemslöjd (www.hemslojden.org/ostergotland). Det är originalmodellen och på Hemslöjden säljer de nytillverkade kopior av denna modell.
















Den här stolen finns hos mina föräldrar. Det ska vara en av Borensbergs äldsta stolar har vi fått berättat för oss. Originaltyget fanns inte kvar när jag klädde om den för några år sedan.






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar