måndag 28 september 2009


Den här soffan tillhör ett möblemang som jag klädde om för flera år sedan. Gruppen bestod av soffan samt några stolar och ett par fåtöljer.








Stolarnas tyg har ett litet mindre mönster än soffan och fåtöljerna.


















Fåtöljerna är så kallad stickfåtöljer som damerna förr kunde sitta och handarbeta i. Jag fick stoppa om dessa då de var ganska nersuttna. Som ni kanske ser så sitter knapparna neddragna i små hål och mellan hålen bildas veck. Detta kallas djuphäftning och är ganska tidskrävande då det inte bara är att dra ner knappen i stoppningen. Man syr dessa fördjupningar i domestiken (fodertyget under klädseltyget). Djuphäftning är ett av de roligaste arbetsmomenten tycker jag.









Här är originaltyget som jag givetvis sparade delar av under det nya tyget. Under det gamla tyget hade tapetseraren som en gång tillverkade fåtöljerna skrivit en liten hälsning till nästkommande tapetserare (alltså jag!). Man kunde tyvärr bara tyda delar av texten då det fanns en hel del hål efter nubb där. Efter texten stod det skrivet; Oscar Andersson den 22 Mars 1882. Jag kan säga att det kändes ganska häftigt att få denna hälsning över 100 år senare.

2 kommentarer:

  1. Oh vad häftigt med hälsningen!

    Jag skulle vilja ha en stickschäslong. Finns det ens sådana.

    Fastnade verklen för den där djuphäftade fåtöljen. Jag blir glad av att du delar med dig av fackspråket. Spännande för en nerd som mig.

    Kram Fia!

    SvaraRadera
  2. Ja, en stickschäslong vore ju häftigt. Jag säger till om jag hittar någon.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera