tisdag 1 februari 2011

Ekologiskt hampatyg.

Plymåerna till denna väntrumsoffa har jag klätt i ett ekologiskt hampatyg. Det var ett bra, smidigt material att jobba med och jag vill gärna klä fler möbler med hampatyg.

Hampaväxten har odlats i Sverige i över 2000år, men på 1970talet förbjöds hampaodlingen fram till 2005 då man (efter ansökan hos myndighet)fick börja odla industrihampa.
Hampaväxten växer i näringsfattiga jordar och kräver inga bekämpningsmedel. Dessutom är den inte så vattenkrävande som t e x bomull. Man har sett att efter ett par års odling av hampa på en åkermark så har näringsinnehållet i jorden ökat markant.
Hampatyget har naturligt smutsavvisande egenskaper, är mögelmotståndskraftigt och har en antibakteriell förmåga. Då man vid arkeologiska utgrävningar har hittat mycket gamla, men förvånansvärt välbehållna kläder så har dessa varit tillverkade av hampa.
Jag tror och hoppas att vi snart kommer att ha ett stort urval av hampatyger att klä möbler med. Jag söker med ljus och lykta efter dom. Hör gärna av er om ni har några tips!

2 kommentarer:

  1. Hej Sofia!

    Snygga jobb du gör! Ser att du efterlyser hampatyger. Jag tror att Lauritzon har tagit fram några olika varianter på hampatyger.

    Fridens!

    SvaraRadera